Πέμπτη 4 Απριλίου 2019

Ο Ξεριζωμός και η νέα Πατρίδα.



Ο Ξεριζωμός και η νέα Πατρίδα.


Πριν από τη Μικαρασιατική Καταστροφή του 1922 ο συνοικισμός της Καισαριανής ήταν ερημική, βραχώδης και δασώδης περιοχή. Μόνο στην περιοχή του Αγίου Νικολάου υπήρχαν στρατιωτικές εγκαταστάσεις, ενώ εκεί κοντά υπήρχε και το νοσοκομέιο Συγγρού.
Το 1920 αναγνωρίζεται ως αυτοτελής οικισμός που υπάγονταν στο Δήμο Αθηναίων.


Το 1922 ο ξεριζωμένος ελληνισμός της Μ. Ασίας, μετά την καταστροφή, διασκορπίζεται σε όλη την Ελλάδα.
Οι πρόσφυγες έχασαν βιός, σπιτικό, πατρίδα κι εργασία και ξανάρχισαν τον αγώνα της δημιουργίας.




Οικογένεια Παπαδοπούλου, Σμύρνη 1917 (αρχείο Μ. Νερούτσου)





Το 1922-23  στις Ανατολικές συνοικίες της Αθήνας, στον Υμηττό, στο Βύρωνα και στην Καισαριανή εγκαταστάθηκαν 8000 περίπου πρόσφυγες  από την Ιωνία της Μ. Ασίας, αλλά και από τα Βουρλά της Σμύρνης. Εγκαταστάθηκαν μέσα σε σκηνές και κάτω από άθλιες συνθήκες.

Το 1923-26 οι σκηνές αντικαταστάθηκαν από παράγκες και απο τα πλινθόκτιστα σπίτια της Καισαριανής, ενώ το 1928 αρχίζουν να χτίζονται οι πρώτες λαικές κατοικίες.

Το 1930 εγκαινιάζεται το  «Σχολείο Βενιζέλου» σε αναγνώριση της συζύγου του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου, Έλενας, η οποία ανέλαβε εξολοκλήρου τα έξοδα της ανέγερσης.


Επίσης  ιδρύθηκε το πρώτο σχολείο στην Ελλάδα που  εξυπηρετούσε άτομα με ειδικές ανάγκες και εξακολουθεί ως τις μέρες μας την σημαντική λειτουργία του.
Η ίδρυσή του οφείλεται στη μεγάλη παιδαγωγό και αγωνίστρια της Εθνικής Αντίστασης Ρόζα Ιμβριώτη.



Το 1934 η  Καισαριανή γίνεται ξεχωριστός δήμος.

Οι κάτοικοι  της Καισαριανής μοιράζονται  κοινή ιστορική ταυτότητα, άθλιες συνθήκες ζωής,  εγκατάλειψη απο την πολιτεία διαμορφώνοντας έτσι μια  ταξική ομοιογένεια που  επεκτάθηκε και στους νεότερους κατοίκους οι οποίοι επιλέγουν την Καισαριανή για τη διαμονή τους.

Οι πρόσφυγες της Καισαριανής ήταν κυρίως εργάτες στη βιομηχανία και στη βιοτεχνία, ενώ τα  χαμηλά ενοίκια ελκύουν  το εργατικό και φτωχότερο πληθυσμό διαμορφώνοντας έτσι την πολιτική συνείδηση και τη σύνδεση με το εργατικό κίνημα,  γεγονός που  εξηγεί το οτι οι Καισαριανιώτες πήραν μέρος στην Εθνική Αντίσταση. 

Η προβληματική οικιστική εγκατάσταση, το καθεστώς κυριότητας των σπιτιών, η  ύδρευση που  ήταν ένα από τα βασικότερα προβλήματα καθώς και η  άθλια συγκοινωνία στάθηκαν  αφορμή για πολυετείς συγκρούσεις των Καισαριανιωτών με το κράτος. 
Οι Καισαριανιώτες εκφράζουν πολύ συχνά διαμαρτυρίες για την κατάσταση στην οποία ζούσαν, με πολύ πιο έντονο τρόπο από τους υπόλοιπους πρόσφυγες.

Στην Καισαριανή ζούσε ένας ολόκληρος κόσμος με μεγάλες στερήσεις, αναζητώντας συνεχώς τρόπους να ομορφαίνει την δύσκολη καθημερινότητά του.


Οι παλαιοί Καισαριανιώτες αφηγούνται την ζωή τους με έντονη νοσταλγική διάθεση, μιλούν για εκείνη την φτωχική αλλά αυθεντικά όμορφη εποχή που εξαφανίστηκε στη σκιά της μεγαλούπολης.

Ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής  Μπάμπης Μαστρογιάννης μας αφηγείται τη ζωή του ως κάτοικος της παλαιάς Καισαριανής και ως ποδοσφαιριστής της ομάδας της Καισαριανής "Εθνικός Αστέρας"





















Τετάρτη 3 Απριλίου 2019

Αθλητισμός στο Διάβα της Καισαριανής


Αθλητισμός στο Διάβα της Καισαριανής

Το Κέντρο Μικρασιατικού Πολιτισμού του Δήμου Καισαριανής οργάνωσε μια αναδρομική έκθεση με φωτογραφίες, βιβλία, έγγραφα και αντικείμενα με θέμα τον αθλητισμό στο Διάβα της Καισαριανής.
Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στην έκθεση αλλά και στην ιστορία του αθλητισμού στην Καισαριανή. 

Τι μας έκανε εντύπωση;

Το γνωστό γήπεδο Νear East της Καισαριανής οφείλει την υπαρξή του στην Έλενα Βενιζέλου, σύζυγο του Ελευθέριου Βενιζέλου που απαίτησε απο το Αμερικανικό Φιλανθρωπικό Ίδρυμα Νear East να κατασκευάσει ένα γήπεδο για να γυμνάζονται τα παιδιά του σχολείου, του 1ου Δημοτικού Σχολείου της Καισαριανής που είχε "χτίσει" η ίδια στο απέναντι πεζοδρόμιο.


Ο Κώστα Πολίτης,  προπονητής της Εθνικής Ομάδας Μπάσκετ που οδήγησε την Ελλάδα στο Ευρωμπάσκετ,  ξεκίνησε την καριέρα του από την Ομάδα Νear East της Καισαριανής.

Την περίοδο της Κατοχής πολλά από τα γήπεδα μετατράπηκαν σε νοσοκομεία και αποθήκες. 























Χάρτες Καισαριανής








                                      

Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019

Έμπνευση και Δημιουργία


ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ


ΤΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΒΑΣΩΣ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ    ΚΑΙ ΕΙΧΑΜΕ ΤΗΝ ΤΙΜΗ ΝΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΗΣΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΦΘΟΡΕΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕ ΑΦΟΡΜΗ ΓΙΑ ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ 



 ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ ΔΟΞΑΚΗΣ 
 (ΜΕΙΚΤΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΕ ΧΑΡΤΙ ΜΕ ΚΑΡΒΟΥΝΟ, ΤΕΜΠΕΡΑ ΚΑΙ ΞΥΛΟ)
 ΝΕΦΕΛΗ ΖΩΑΚΟΥ 
(ΚΑΡΒΟΥΝΟ ΣΕ ΧΑΡΤΙ)

 ΔΕΛΑΒΙΑ ΕΛΕΝΗ
 (ΛΑΔΙ ΣΕ ΧΑΡΤΙ)



ΑΓΩΓΙΑΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
 (ΧΑΡΤΊ ΜΕ ΓΑΖΩΜΕΝΕΣ ΚΛΩΣΤΕΣ ΚΑΙ ΚΟΚΚΙΝΟ ΠΕΝΑΚΙ)



ΖΑΧΑΡΙΟΥΔΑΚΗ ΜΑΡΙΝΑ
 (ΤΕΜΠΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΡΒΟΥΝΟ ΣΕ ΧΑΡΤΙ)


ΣΠΥΡΕΛΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
 (ΠΕΝΑΚΙ ΣΕ ΧΑΡΤΙ)




 ΑΓΑΘΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ
 (ΜΕΙΚΤΗ ΤΕΧΝΙΚΗ,  ΚΟΛΑΖ, ΜΟΛΥΒΙ, ΞΥΛΟΜΠΟΓΙΑ,
 ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ ΚΑΙ ΥΦΑΣΜΑ ΣΕ ΧΑΡΤΙ)


ΝΙΚΟΛΑΣ ΦΑΤΑΧΙ
(ΚΟΛΑΖ ΣΕ ΧΑΡΤΙ)



ΑΛΕΞΙΟΥ ΝΙΚΗ
 (ΚΟΛΑΖ ΣΕ ΧΑΡΤΙ)




 ΣΑΡΡΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
 (ΠΕΝΑΚΙ ΣΕ ΧΑΡΤΙ, ΠΟΥΑΝΤΙΓΙΣΜΟΣ)






                                                            ΣΑΡΡΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ 
                                                  (ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΣΕ ΛΙΝΟΛΕΟΥΜ)





Τετάρτη 20 Μαρτίου 2019

Βάσω Κατράκη - Μουσείο Εθνικής Αντίστασης


ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ



Στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης της Καισαριανής φυλάσσεται ένα μοναδικό έργο,της χαράκτριας Βάσως Κατράκη,το οποίο είχαμε την τιμή να μας ανατεθεί η αποκατάστασή τουΜε αυτήν την ευκαιρία απολαύσαμε την ομαδική προσπάθεια, την ενασχόλησή μας με ένα αυθεντικό έργο τέχνης σε πραγματικές συνθήκες εργασίας.Επίσης  ήρθαμε σε επαφή με τη δουλειά της, αγγίξαμε το ανάγλυφο αποτύπωμα το μελανιού, χαϊδέψαμε και μυρίσαμε το παλιό φθαρμένο χαρτί, αναζητήσαμε πληροφορίες για τη ζωή της και την τέχνη της θέλοντας έτσι να κατανοήσουμε  τα θέματα που σκαλίζει στο ξύλο.Τα θέματά της είναι λιτά και σαφή γιατί γαλουχήθηκε ανάμεσα στους απλούς ανθρώπους. Παρακολούθησε το μόχθο τους. Στα χρόνια της Κατοχής βίωσε πρωτόγνωρες εμπειρίες. Με άλλες ομότεχνες της συγκροτούν ένα από τα πρώτα προπαγανδιστικά συνεργεία για τις ανάγκες του ΕΑΜ: 

«Κάναμε αντίσταση με τα καλέμια και τα πινέλα. Τα πρώτα χαρακτικά μου είναι ένσημα, αφίσες, κάρτες, προκηρύξεις, ψηφοδέλτια για τις ανάγκες του αγώνα.
Προσπαθώ να εκφραστώ με τον πιο λιτό και τον πιο σαφή τρόπο. Αυτό το κάνω γιατί έτσι το νιώθω. Μ’ ενδιαφέρει να ‘ρθω σε όσο γίνεται πληρέστερη επικοινωνία με τους ανθρώπους, να τους μιλήσω με τη γλώσσα τους. Αυτή είναι η πιο μεγάλη καταξίωση του έργου ενός καλλιτέχνη. Πού θα μιλήσω, στο κενό; Δεν διαλέγω ορισμένα θέματα, μα βιώματα. Κι αυτά μπορούν να έρχονται είτε απ’ τη χώρα που ζεις είτε απέξω, φτάνει να είναι ανθρώπινα. Κείνο που καταστρέφει τον καλλιτέχνη είναι το κυνήγι της πρωτοτυπίας. Έχουμε να εκφράσουμε το αίσθημα μας. Δεν πρέπει να ψάχνεις εξωτερικά στοιχεία για να κάνεις εντύπωση. Το έργο σου ολόκληρο θα σου δώσει την οριστική σου θέση"

Τα πρώτα της χαρακτικά είναι ξυλογραφίες με θέματα παρμένα από την πονεμένη ζωή του λαού μας.




ΠΡΙΝ ΤΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ
ΜΕΤΑ ΤΗ ΣΥΝΤΉΡΗΣΗ